Szeretettel köszöntelek a Bútorfestés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Bútorfestés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Bútorfestés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Bútorfestés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Bútorfestés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Bútorfestés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Bútorfestés közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Bútorfestés vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Vass Erika: Kutatóúton Homoródalmáson
A Szabadtéri Néprajzi Múzeum munkatársai a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem építész hallgatóinak (Bordi Beáta, Bors
Eszter, Böröcz Péter, Erős Tamás György, Gulyás Gábor Gergely, Leposa
Kata, Nagy Péter) és a Szegedi Tudományegyetem néprajz szakos
hallgatóinak (Horváth Anett, Kiss Nikolett, Kiss Nimród László, Kiszely
Nikolett, Molnár Dániel, Tóth Csaba) bevonásával az egykori Udvarhely
vármegyében található Homoródalmáson végeztek kutatást.
Ennek keretében az építész hallgatók 7 portát, 3 kőházat, 3 kőcsűrt és
egy szállást (tanyát) mértek fel, ez utóbbi egy eltűnő életforma egyik
utolsó képviselője. A néprajz szakos hallgatók a felmért épületek
tulajdonosaival készítettek interjút a házak történetére vonatkozóan,
illetve a népszokásokat, gazdálkodási módokat, kertkultúrát és a kender
feldolgozását vizsgálták.
Választásunk egyrészt azért erre a településre esett, mert a XIX.
századi kőépületek és kőcsűrök a közeli Szászföld építőmesterek hatását
tükrözik, másrészt XIX. századi bútorfestői révén festett bútorairól
vált híressé.
A házakat kalákában építették: a rokonokat, barátokat hívták el segíteni
az építkezéshez, majd amikor nekik volt szükségük munkás kezekre, akkor
visszasegítették. A tetőfedéshez használt cserepek a homoródalmási
cserépcsűrben készültek. A kőházak általában egy ereszből, mai szóval
előszobából és az abból leválasztott kamrából, továbbá két szobából (kis
ház és nagy ház) álltak. A házak érdekességei közé tartoznak a
rejtekhelyek: a padlás oromfalába vagy a pince falába építettek be egy
cserépedényt, s vész esetén ide mentették el a javakat. A ház építésének
dátumát többnyire a nagy ház második gerendájára jegyezték föl.
A jószágok számára készített csűrökre nagyobb hangsúlyt fektettek, mint a
lakóépületekre, hiszen a jószágok jelentették a vagyont és a vagyon
megszerzésének további módját is.
A földet úgy művelték Homoródalmáson, hogy egy évig hagyták pihenni,
majd az ugart ősszel újra szántották, oda vetették a búzát, a harmadik
esztendőben pedig a kukoricát. Az ugart kosarazó juhászat útján
trágyázták meg, illetve otthonról hordtak ki istállótrágyát. Egy idős
asszony mesélte el, hogy édesapjának azért volt 15 juha, mert „…hét
darabra ganéztak egy hétig. S 15-öt azért tartott örökké édesapám, hogy
két hétig ganézzanak …az esztenát oda kiállították, csináltak kicsi
kuckót, ahol volt a major s ahol a tejet rendezte, s nagy kosarat, oda a
juhokat bérekesztették két éjjelre, mikor két éjjel benne aludtak,
akkor tették tovább, s úgy a földet egészen körbetrágyázták, s azon lett
a jó búza.” A juhokat Szent György napján vitte el a pásztor (addig
csak napközben jártak ki legelni), majd Szent Márton napján, november
11-én hajtotta be őket.
Homoródalmás határa a kollektív megalakulásáig apró szállásokkal volt
tele, ami elengedhetetlen része volt a gazdálkodási egységnek.
Szénacsinálás, azaz kaszálás idején 2-3 hétre szinte az egész család
kiköltözött a szállásra, s még az állatokat is magukkal vitték. Ilyenkor
csak vasárnapra tértek vissza a faluba. A szénát a szálláson tárolták, s
télire vitték haza, de olyan családok is voltak, akik egész évben a
szálláson éltek.
E rövid gazdasági kitekintés után nézzük meg, hogyan rendezték be a
lakást! Amint belépünk a ház ajtaján, az eresznek nevezett helyiségbe
jutunk. Nyaranta ide hozták ki az első ház füttőjét, azaz
takaréktűzhelyét, ezzel kímélve meg a lakást a melegtől. Az ereszben
elhelyezett szúszékban a tyúkok számára félretett gabonát tárolták,
tetején pedig a főzéshez szükséges edényeket.
Az utcára néző első szobában, a nagy házban lakott a család, itt aludtak
és télen itt is főztek, így spórolván a fával. Az utcára néző két ablak
között a falba egy festett almáriumot (vagy borítékot, azaz tékát)
építettek be; a két ablak fölé egy kb. 3 méter hosszú festett fogast
akasztottak. Az utcai ablakok alatt, illetve az udvarra nyíló ablak
alatt egy-egy festett hosszúpad helyezkedett el. Ez utóbbi mellett egy
nagyméretű almárium volt a falba építve, amiben élelmiszert tároltak,
itt tudtak viszonylag hideg helyet biztosítani a romlandó ételeknek. A
hálóágy elé egy festett karospadot tettek. A vetett ágy és a szekrény,
illetve a hálóágy és a kályha között egy-egy tulipános láda foglalt
helyet. Az iratok tárolására kisméretű láda szolgált.
Az utcai fal és a hátsó szomszédra néző fal találkozásánál állt a vetett
ágy, melyet az alábbi módon vetettek meg: a szalmazsákra derékaljat
tettek, erre egy fehér, majd egy csipkés szélű lepedőt. A kilenc párnát
három sorba rendezték el úgy, hogy mindegyik párna huzata a csipkés,
alatta piros selyemmel bélelt végével kifelé nézett. Mivel télen ebben a
helyiségben főztek, fűtöttek, az ágyneműt kicserélték: télire tarka,
kockás huzatot húztak, nyárra pedig, amikor kiköltöztek a főzéssel az
ereszbe és a nyári konyhába, visszahelyezték a fehéret. A vetett ágy
mellett a szintén festett, háromfiókos kaszten állt.
A vizespad (kártyapad) a vödrökkel (kártyákkal) az udvari falon, a
hosszúpad végénél, az almárium alatt helyezkedett el. A ház közepén állt
az asztal négy székkel, fölötte függőlámpa lógott. Télen a szövőszéket
az ablakok és az asztal közötti területen állították föl.
Az ágyak és az asztalok fölött mindkét szoba falát falvédőkkel
díszítették, melyeket a család nőtagjai készítettek csihánzsákra varrt
gyapjúfonallal. A gyapjúfonal színezését házilag végezték boltban vett
festékkel, illetve a barna színt nyírfahéjból, a feketét pedig
egerfahéjból készített festékkel: a fáról lehántott héjat megfőzték,
levét leszűrték, majd kb. félórára beletették a festendő anyagot. Ezután
vízben kiöblítették, megszárították.
A fűtő és az ajtó közötti helyen egy kis asztal állt, amit
konyhaasztalként használtak, azon készültek elő a főzéshez, és ha nem
mindannyian ültek le az ebédhez vagy vacsorához, akkor ott étkeztek. Ha
mindenki otthon evett, akkor a nagy asztalt ülték körbe. Először a
családfő szedett az ételből, a lábasban is úgy vágták el az ételt, hogy
egy nagyobb darab jusson a gazdának. Utána a gyermekek következtek, s az
anyának legtöbbször csak a maradék jutott, amire egy idős asszony így
emlékezett vissza: „Azt mondta örökké a fiam: édesanyám a tyúknak a
lábát szereti. Mert az maradt. Amikor kéri a gyermök, akkor az anya
odaadja az utolsó falatot is. Így vót nem csak nálunk, hanem mindenütt.”
Az étkezési szokások közül csak egyet említek itt meg: a faluban van egy
sós kút, innen hordták főzéshez a vizet, s így külön nem kellett sót
tenni az ételbe: 10 liter vízhez egy liter sós vizet öntöttek.
Disznóvágáskor a szalonnát egy éjszakára teknőbe tették, és sós vízzel
öntötték le: „…egy éjjel benne hált, s bé vót sózva. Akkor fel a
füstölőre.” A jószágoknak sós vizet a sósválúban tettek ki.
A hátsó szobában, a kicsi házban laktak a nagyszülők vagy egyedülálló
idős rokonok. Amikor a leányok eladósorba kerültek, akkor előfordult,
hogy a szülők is ide jöttek át, amíg a lányok kedd, csütörtök és szombat
este az első szobában fogadták a barátnőket, legényeket. A legények
számára a jelzés, hogy bejöhetnek, az égő lámpa volt.
A ház végéhez toldva volt a süttő (nyári konyha), ahol a sütőkemence, a
katlan, egy kicsi asztal és egy fűtő kapott helyet. Nyáron nagy melegben
itt főztek, illetve itt végezték el a kosszal járó nagyobb műveleteket,
mint pl. szapulás, szappanfőzés, lekvárfőzés. Friss kenyeret általában
szombatra sütöttek (ehhez péntek este készítették el a kovászt
pityókával), ami elég volt a következő hétre, de ha még a rákövetkező
szombatra is maradt belőle, akkor elhagyták a kenyérsütést, és hétközben
fogtak hozzá. A szapulásra kb. hathetenként került sor: az ingeket
beletették a szapulókádba, egy lepedőre hamut tettek, arra forró vizet
öntöttek, de házi szappannal is megdörzsölték az ingeket. Éjszakára a
szapulókádban hagyták ázni a ruhaneműt, majd másnap reggel kimentek a
nagy vízhez, azaz a Homoródhoz, és ott sulykoltak. Ehhez a merittő,
vagyis a víz fölé nyúló deszkák álltak az asszonyok rendelkezésére.
Télidőben a férfiak léket vágtak a jégen, abban öblítették ki az
asszonyok a ruhákat, miközben meleg vizes fazékba mártogatták a kezüket.
A Múzeum munkatársai a közeljövőben Kalotaszegen és Háromszéken végeznek
hasonló jellegű kutatást, melyekről a későbbiekben számolunk be.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!